همه چیز درباره کاربرد دستگاه پانچ در صنعت؛ دستگاه پانچ ورقه‌های فلزی جهت شکل دهی و برش فلزات مختلف استفاده می‌شود. در این مقاله به انواع مختلف این دستگاه‌ها پرداخته می‌شود و هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. یکی از رایج‌ترین نوع‌ها پانچ CNC است که برای سوراخ کردن آهن، فولاد، کامپوزیت و گالوانیزه استفاده می‌شود.

دستگاه پانچ چیست؟

در واقع پانچ کردن به معنای سوراخ‌کاری، خم‌کاری ورق‌های فلزی و به وجود آوردن اشکال دلخواه در این مواد استفاده می‌شود. این ابزار به عنوان بهترین روش جهت ایجاد حفره یا برجستگی در ورق‌های فلزی، چوبی و کاغذی شناخته می‌شود. CNC یا Computer Numerical Control به معنای ماشین‌های کنترل عددی است و با استفاده از این ماشین‌ها عملیات برش را با بالاترین دقت صورت می‌گیرد.

دستگاه پانچ CNC یک ابزار اتوماتیک است که برای سوراخکاری و ایجاد فرم‌دهی در ورق‌های فلزی استفاده می‌شود. با استفاده از نیرویی که از پانچ به ورق فلزی اعمال می‌شود، فرایند برش انجام می‌شود و به همراه آن، سوراخی در ورق ایجاد می‌شود. با توجه به کنترل عددی هوشمند فرایند برش، این دستگاه دارای ضریب خطای بسیار پایینی است. با استفاده از این دستگاه، می‌توان مواد زیر را پانچ نمود:

  1. برنج، برنز و آهن
  2. انواع آلیاژ استیل
  3. ورق های فولادی
  4. شیت های گالوانیزه
  5. ورق های آلومینیومی

همه چیز درباره کاربرد دستگاه پانچ در صنعت

علت استفاده از دستگاه‌های پانچ و ماشین‌آلات اتوماتیک

ورق‌های فولاد از لحاظ قیمتی بسیار گران هستند، و به همین علت جهت کاهش خطاها، تغییر شکل و خرابی در این ورق‌ها، استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک ضروری است. با استفاده از این دستگاه‌ها، ورق‌های فولادی در حین فرآیند برش حفظ می‌شوند و خرابی آن‌ها را به حداقل میزان خود می‌رساند. این امر موجب کاهش هزینه‌های ناشی از خرابی ورق‌های فولادی می‌شود.

اجزای اصلی در دستگاه پانچ

یک دستگاه پرس پانچ از مولفه های زیر تشکیل شده است:

  • فریم (C و H)
  • مکانیزم انتقال قدرت به پیستون
  • نرم افزار برای راه اندازی دستگاه
  • نوع و ظرفیت ابزارگیر
  • میزان مصرف انرژی

عملکرد دستگاه پانچ

دستگاه CNC با استفاده از پرس پانچ قادر است به صورت اتوماتیک فرآیند پانچ کردن ورق‌های فلزی را انجام دهد. این دستگاه قادر است با استفاده از ابزارهای مختلف، مانند مشابه سوراخ‌ها، اشکال گوناگونی از جمله دایره، مربع و لوزی را در ورق‌ها ایجاد کند. با استفاده از این دستگاه، این اشکال به صورت دقیق و با استانداردهای مورد نیاز شکل می‌گیرند. عملکرد این ابزار در مراحل زیر آورده شده است:

در مرحله اول، نیاز است تا با استفاده از نرم افزارهای طراحی مانند اتوکد یا CAM، طرح مورد نظر را ایجاد و به دستگاه CNC ارسال کنیم. سپس با استفاده از بازوهای دستگاه، ورق‌های فلزی را در محل مناسب قرار می‌دهیم، به عنوان مثال در قسمت زیر قالب پانچ. (پرس پانچ چهار کاره)

در مرحله بعدی، با استفاده از قالب‌های برش مخصوص و با فشار مناسب، ورق مورد نظر را پانچ می‌کنیم. این عمل با استفاده از فشار و قالب‌های مخصوص انجام می‌شود. مهمترین ویژگی این دستگاه این است که پانچ شیت‌های فلزی به دور روش چرخشی و بستر تخت انجام می‌شود.

  • پانچ چرخشی

در این روش مشخص، فرآیند سوراخکاری با قرار گرفتن ورق‌های فلزی بر روی دو چرخ دنده دستگاه انجام می‌شود. با حرکت مداوم این ورق‌ها بین دو چرخ دنده، شیت‌ها به شکل مورد نظر شکل می‌گیرند.

  • پانچ بستر تخت 

در روش توضیح داده شده، از یک ترکیب دو دستگاه، یعنی پرس و یک پانچ واحد استفاده می‌شود. این دو ابزار به صورت موازی در امتداد هم قرار می‌گیرند، که باعث می‌شود پانچ بستر تخت در مقایسه با روش قبلی، دقت بالاتری را ارائه دهد.

موارد کاربرد پانچ ورق

دستگاه پانچ CNC یکی از ابزارهای حیاتی برای صنایع مختلف است که در تولید و ساخت قطعات فلزی و دیگر مواد استفاده می‌شود. این دستگاه در صنایع ساخت و ساز، پتروشیمی، نفت و گاز، مخابرات، کشاورزی و صنایع دیگر بسیار مفید است. از مهم ترین کاربردهای پانچ ورق می توان به ساخت این موارد اشاره نمود:

  • سانتریفیوژها
  • دیواره‌های آسانسور
  • قطعات لوازم خانگی
  • ایستگاه های اتوبوس
  • پنل های قطار شهری
  • ساخت وسایل دکوراتیو
  • درب پارکینگ، منازل و انبارها
  • جداسازی خطوط تولید مواد غذایی و کشاورزی
  • حفاظ در مکان‌های مختلف و مناطق حساس نظامی و زندان‌ها

نکات مهم درباره دستگاه پانچ در زمان خرید

نکات مهم درباره دستگاه پانچ در زمان خرید

در هنگام خرید دستگاه پانچ، باید یک سری اصول و فاکتورها را مد نظر قرار دهید تا یک دستگاه پانچ با کیفیت و سالم را تهیه نمایید. 

دامنه حرکتی

یکی از مواردی که باید به آن توجه نمایید، دامنه حرکتی دستگاه است. این به علت آن است که میز کار نیز باید با دستگاه تناسب داشته باشد. برخی از دستگاه‌های پانچ، قابلیت حرکت طولی و عرضی را نیز دارند. 

نوع دستگاه

در زمان خرید دستگاه پانچ، بسیار مهم است به نوع آن دقت کنید. در بازار، انواع مختلفی از دستگاه‌های پانچ وجود دارد که دارای کارایی‌های متفاوتی هستند. بررسی ویژگی‌ها و نیازهای شما از دستگاه پانچ در اولویت قرار می‌گیرد. 

همچنین پیشنهاد می شود مقاله چگونگی کار با دستگاه cnc برای قطعه سازی خودرو را نیز مطالعه نمایید.

ضخامت برش

همه انواع دستگاه‌های پانچ، در حین انجام عملیات برش‌کاری، قابلیت زدن یک میزانی از ضخامت را دارند. بطور معمول، همه دستگاه‌های پانچ قادر به سوراخ کردن تا قطر 6 میلی‌متر هستند. در زمان خرید دستگاه، می‌بایست اطلاعات لازم را از یک فرد متخصص در این حوزه یا فروشنده معتبر بدست آورید.

محور پانچ

در هنگام خرید دستگاه پانچ، به محور دستگاه توجه کنید، زیرا این موضوع بسیار مهم و قابل توجه است. هر چه محور دستگاه بزرگ‌تر باشد، قدرت، سرعت و توانایی دستگاه بیشتر خواهد بود و البته قیمت دستگاه نیز به تناسب آن بیشتر خواهد بود. 

سخن پایانی

پانچ به عنوان یک ابزار و وسیله کاربردی استفاده می‌شود. با استفاده از پانچ، می‌توان سطوح و ورق‌های فلزی، فولادی، آلومینیومی و غیره را پانچ، سوراخ کردن و حفره‌ای در آن‌ها ایجاد کرد، به‌طوری که شکل و ظاهر ورق‌ها تغییر می‌یابد. پانچ دستی در مدل‌های مختلفی وجود دارد که براساس کارکردی که دارند، استفاده می‌شوند. علاوه بر این، دستگاه پانچ برای ساخت صندلی‌ها، حصار و موارد دیگر نیز استفاده می‌شود. دستگاه پانچ با طرح‌های متنوعی عرضه می‌شود، از جمله پانچ مربع، پانچ دایره، پانچ لوزی و پانچ مشبک.

 

 

 

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0